Diqqatni boshqarish sirlari

15.09.2024 14:21
eye icon21
Diqqatni boshqarish sirlari

  Diqqat — bu aqliy kuchni xohish orqali istalgan joyga yo’naltirish qobiliyati bo‘lib, uni rivojlantirish uchun vaqtinchalik yoki qisqa chalg’ishlar o‘rnatish muhimdir. O‘quvchilarni uzoq vaqt davomida qiziqish va hushyor tutish uchun diqqatni boshqarishning ahamiyati katta. Psixologlar diqqatning davomiyligi 10-15 daqiqa ekanligini ta’kidlaydilar, lekin bu vaqt motivatsiya, kayfiyat, va qabul qilingan materialning dolzarbligiga qarab o‘zgarishi tabiiydir. 

Diqqatni o‘lchash va o’rganish

2007-yilda Karen Uilson va Jeyms Korn tomonidan o'tkazilgan tadqiqotda, ma’ruza davomida o‘quvchilarning yozuvlarida diqqat pasayishi kuzatilgan. Tahlil shuni ko‘rsatdiki, diqqat e’tiborining davomiyligi ma’ruza davomida tanaffuslar kiritilganda yaxshilanadi. Tadqiqotlar shuni ko‘rsatadiki, diqqatning davomiyligi 10-18 daqiqadan keyin pasayib ketadi, va ma’ruza davomida diqqatning o‘zgarishi sezilarli darajada bo‘lishi mumkin.

Diqqat va faol o‘rganish

   2010-yilda kimyo yo‘nalishida olib borilgan tadqiqotda, talabalar diqqat-e’tiborni o‘lchash uchun tugmalarni bosish orqali diqqat yetishmovchiligini bildirganlar. Tadqiqotchilar har xil o‘qitish uslublari, masalan, ma’ruzalar, namoyishlar yoki savollar berish orqali diqqatni boshqarishning samaradorligini o‘rgandilar.

 O‘quvchilar tomonidan diqqatning 1 daqiqa yoki undan kam davom etishi ko‘rsatilgan. Biroq, ko‘proq vaqtli tanaffuslarda diqqat uzoqroq saqlangan. Tadqiqotlar shuni ko‘rsatdiki, diqqatning uzoq davomiyligi 10-15 daqiqa nazariyasining haqiqatga mos kelmasligi mumkin. Ma’ruzalar davomida diqqat pasayishi 30 soniyadan 10 minutgacha bo‘lishi mumkin.

Ta’lim usullari va diqqat

O‘rganish shuni ko‘rsatdiki, faol o‘rganish usullari va savollar texnikalari diqqat-e’tiborni oshirishda samarali bo‘ladi. Diqqatni jalb qilish va saqlash uchun ta’lim usullari, masalan, faol o‘qitish metodlari, savollar berish va interaktiv mashg‘ulotlar muvaffaqiyatli bo‘lishi mumkin. Tadqiqotchilar o‘quvchilarning e’tiborini uzoqroq saqlash uchun dars davomida faol o‘qitish usullaridan foydalanish zarurligini ta’kidladilar.

Diqqatni boshqarish o‘qitishda yuqori natijaviylikka erishish uchun muhim ahamiyatga ega. Ma’ruzalar va darslarda diqqatni uzoq vaqt davomida saqlash uchun tanaffuslar kiritish, faol o‘rganish usullarini qo‘llash va interaktiv metodlardan foydalanish zarur. O‘quvchilarning e’tiborini boshqarish orqali, ta’lim jarayonida samaradorlikni oshirish va o‘rganish samaradorligini yaxshilash mumkin.

 

Maqola muallifi

bolalar olami Logo

Bolalarolami.uztahririyati

Maqolaga baho bering

Ulashish

    telegram iconfacebook-logo
  • dunyoBola-img
  • dunyoBola-img
  • dunyoBola-img
  • dunyoBola-img
  • dunyoBola-img
  • dunyoBola-img
  • dunyoBola-img
  • dunyoBola-img
  • dunyoBola-img
  • dunyoBola-img