Arkanzas universiteti va Bukingem universiteti tadqiqotchilari 16 aprel
kuni Taʻlim psixologiyasi sharhida “Xususiy taʻlimning jamoat maqsadlari:
fuqarolik natijalarining (civic outcomes – jamiyatga naf
keltiruvchi bilim, koʻnikma va qadriyatlarga ega fuqarolar) metatahlili” tadqiqoti
natijalarini taqdim etishdi.
Unda xususiy diniy taʻlimning siyosiy bagʻrikenglik, vatanga sodiqlik, bilim
va koʻnikmalar darajasi oʻrtasidagi bogʻliqligi ochib berilgan. Monitoring global
miqyosda fuqarolik taʻlimining ahvoli bilan bogʻliq xavotirlar manzarasida
oʻtkazildi.
Mualliflar oʻndan ortiq mamlakatlarda oʻtkazilgan 57 ta tadqiqot natijalarini
birlashtirib, maktab taʻlimi va toʻrtta asosiy fuqarolik natijasi oʻrtasidagi
oʻrtacha munosabatni hisoblab chiqishdi:
– siyosiy bagʻrikenglik, boshqalarning huquqlari va fikrlarini hurmat qilishga
tayyorlik, tenglik, inson qadr-qimmati va boshqalarga munosabat;
– siyosiy hayotda ishtirok etish, oʻzini oʻzi boshqarish faoliyatida ishtirok etishga
tayyorlikning xulq-atvor koʻrsatkichi;
– fuqarolik bilimi va koʻnikmalari, shu jumladan, mamlakat konstitutsiyaviy
tuzumiga oid maʻlumotlar boʻyicha testlardagi baholar, shuningdek, adolatli saylov
natijalarini qabul qilishga tayyorligi;
– jamiyatga foyda keltiradigan faoliyatga jalb qilish koʻrsatkichlari, shu
jumladan xayriya xayriyalari va bepul koʻngilli ishlarga qatnashish soatlari soni.
Tadqiqotda maktab iqlimi, irqiy uygʻunlik, maktab intizomi darajasi,
maktabdagi zoʻravonlik darajasi va oʻqituvchilar tomonidan berilgan uy vazifalari
miqdori koʻrib chiqildi. Natijalar diniy maktablar ushbu toifalarning har birida
diniy boʻlmagan maktablardan ustun ekanini koʻrsatdi.
Ulardagi muhit oʻrganish va taʻlim olish uchun qulayroqdir: yuqori darajadagi
oʻqish va davomat, irqiy uygʻunlik va maktab intizomi. Diniy maktablarda
zoʻravonlik va oʻquvchilarning xavfli xatti-harakatlari ham koʻzga tashlanmaydi.
Tadqiqotchilar xususiy diniy maktablar oʻquvchilarni fuqarolikka tayyorlashda
samaraliroq ekanligini aniqlashdi. Bolalarning siyosiy bagʻrikengligini, fuqarolik
bilim va koʻnikmalari umumtaʻlim maktablariga nisbatan 12 foizga yuqori ekani
maʻlum boʻldi. Ular hech boʻlmaganda qonunga boʻysunadigan va ehtimol, undan
yaxshiroq fuqarolarni shakllantiradi.
Arkanzas va Bukingem universitetlari tadqiqotchilari tomonidan olib borilgan tadqiqot shuni koʻrsatadiki, jamiyatda diniy maktabning mavjudligi jinoyatchilik darajasini sezilarli darajada kamaytiradi. Mualliflarning fikricha, maktab tanlash demokratiyaning qargʻishi emas, barakadir: “Oʻquvchilar Xudo va yurt oʻrtasida tanlov qilishlari shart emas. Ular Xudoga gʻayrat bilan ishonadilar va mamlakatni qoʻllab-quvvatlaydilar».